Οι πρώτες υποψίες και επισημάνσεις στον γονέα ότι «κάτι τρέχει»
με το παιδί του κάνουν την εμφάνισή τους με την είσοδο του παιδιού στο
νηπιαγωγείο ή αργότερα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου.
Παρατηρήσεις όπως «Δεν θέλει σε καμιά περίπτωση να ζωγραφίσει», «Δείχνει να είναι συνεχώς αφηρημένος», «Δεν μπορεί να διαβάσει απλές συλλαβές», «Βαριέται πολύ» κλπ ακούγονται συχνά από τους εκπαιδευτικούς, από την αρχή κιόλας της σχολικής χρονιάς.
Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να οφείλονται σε πάρα πολλούς άλλους παράγοντες, μπορεί ωστόσο να πρόκειται πράγματι για μαθησιακές δυσκολίες.
Πριν αναζητήσετε κάποιες από τις παρακάτω ενδείξεις, βεβαιωθείτε ότι τόσο η όραση όσο και η ακοή του παιδιού σας δεν αντιμετωπίζουν κανέναν περιορισμό. Πολλές φορές οι δυσκολίες των παιδιών στην επικοινωνία ή την ανάγνωση ή την αντιγραφή μπορεί να οφείλονται σε προβλήματα όρασης και ακοής που δεν είναι τόσο σημαντικά ώστε να έχουν συνέπειες στην καθημερινότητα, είναι όμως αρκετά σημαντικά για να επηρεάσουν την μάθηση του παιδιού.
Ορισμένα χαρακτηριστικά σημάδια των μαθησιακών δυσκολίών τα οποία μπορείτε να εντοπίσετε στο παιδί και σεις οι ίδιοι ως γονείς κατα την προσχολική ηλικία είναι τα ακόλουθα:
http://www.eidikipaidagwgos.gr/i-endixis-ton-mathisiakon-diskolion-stin-proscholiki-ilikia/
Παρατηρήσεις όπως «Δεν θέλει σε καμιά περίπτωση να ζωγραφίσει», «Δείχνει να είναι συνεχώς αφηρημένος», «Δεν μπορεί να διαβάσει απλές συλλαβές», «Βαριέται πολύ» κλπ ακούγονται συχνά από τους εκπαιδευτικούς, από την αρχή κιόλας της σχολικής χρονιάς.
Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να οφείλονται σε πάρα πολλούς άλλους παράγοντες, μπορεί ωστόσο να πρόκειται πράγματι για μαθησιακές δυσκολίες.
Πριν αναζητήσετε κάποιες από τις παρακάτω ενδείξεις, βεβαιωθείτε ότι τόσο η όραση όσο και η ακοή του παιδιού σας δεν αντιμετωπίζουν κανέναν περιορισμό. Πολλές φορές οι δυσκολίες των παιδιών στην επικοινωνία ή την ανάγνωση ή την αντιγραφή μπορεί να οφείλονται σε προβλήματα όρασης και ακοής που δεν είναι τόσο σημαντικά ώστε να έχουν συνέπειες στην καθημερινότητα, είναι όμως αρκετά σημαντικά για να επηρεάσουν την μάθηση του παιδιού.
Ορισμένα χαρακτηριστικά σημάδια των μαθησιακών δυσκολίών τα οποία μπορείτε να εντοπίσετε στο παιδί και σεις οι ίδιοι ως γονείς κατα την προσχολική ηλικία είναι τα ακόλουθα:
- Παρουσιάζει ιστορικό καθυστερημένης ανάπτυξης του λόγου («Άργησε να μιλήσει»). Βέβαια, εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι πολλά παιδιά που αργούν να μιλήσουν δεν αντιμετωπίζουν απολύτως κανένα πρόβλημα. Γι” αυτό προσέξτε ιδιαίτερα εάν καταλαβαίνει τι του λέτε και αν ανταποκρίνεται κατάλληλα, και δώστε ιδιαίτερη σημασία στις δυσκολίες που έχει αφού αρχίσει να μιλάει.
- Παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λεξιλογίου. Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει ακριβείς λέξεις γι” αυτό που εννοεί και δεν χρησιμοποιεί ένα ευρή και κατάλληλο για την ηλικία του λεξιλόγιο.
- Δυσκολεύεται να βρει την ονομασία αντικειμένου που γνωρίζει.
- Μπερδεύεται στην προφρά μεγάλων λέξεων ή λέξεων που μοιάζουν ακουστικά μετατοπίζοντας γράμματα και συλλαβές όταν μιλάει (πχ λέει «εναπάληψη», αντί «επανάληψη»).
- Δυσκολεύεται να εκφράσει τις σκέψεις του προφορικά.
- Δεν μένει στο θέμα, όταν μιλάει αναφορικά με κάτι.
- Δεν ολοκληρώνει τις προτάσεις του.
- Δυσκολεύεται στην ομοιοκαταληξία των προτάσεων (πχ έλα-σέλα).
- Δυσκολεύεται στο τραγούδι (πχ να ακολουθήσει τον ρυθμό των συμμαθητών του)
- Δυσκολεύεται στην εκμάθηση των αριθμών, του αλφάβητου των ημερων της εβδομάδας, των χρωμάτων και των σχημάτων.
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει περισσότερες από μι οδηγίες τη φορά (πχ «Βάλε τα παιχνίδια μέσα στο κουτί και βάλε το στο ράφι»).
- Ξεχνάει ονόματα φίλων, δασκάλων, χρωμάτων κλπ.
- Έχει δυσκοία με τον έλεγχο και τη λαβή μολυβιών, μαρακδόρων, ψαλιδιών κλπ.
- Έχει δυσκολίες σε δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας όπως το κούμπωμα ενός φερμουάρ, το δέσιμο κορδονιών κλπ.
- Δεν μπορεί να ντυθεί εύκολα (πχ βάζει την μπλούζα ανάποδα κλπ)
- Παρουσιάζει δυσκολίες σε δραστηριότητες αδρής κινητικότητας, όπως να πιάνει, να κλοτσάει ή να πετάει την μπάλα.
- Είναι αδέξιο. Συχνά πέφτει πάνω σε άλλα πράγματα ή πέφτει κάτω για παράδειγμα, όταν παίζει
- Δυσκολεύεται να εκτελέσει έργα που προυποθέτουν προσανατολισμό στον χώρο και τον χρόνο («Κάτσε μπροστά από..», «Πρώτα αυτός, μετά εσύ» κλπ).
- Δυσκολεύεται να μείνει συγκεντρωμένος σε κάτι, να καθίσει ήσυχος στη θέση του και να ακούσει ιστορίες για πολύ ώρα.
- Έχει δυσκολία στην αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους του.
http://www.eidikipaidagwgos.gr/i-endixis-ton-mathisiakon-diskolion-stin-proscholiki-ilikia/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου