Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 3 Ιουνίου 2018

Το Ξεκίνημα του προγράμματος


Στο ξεκίνημα του προγράμματος δημιούργησα «μια τεχνητή εφόρμηση» στην τάξη, παρουσιάζοντας έναν κάδο ανακύκλωσης μπαταριών ΑΦΗΣ και ξεκινήσαμε μία συζήτηση με τα παιδιά μέσα στην τάξη. Οι αντιδράσεις ήταν ποικίλες: αρκετά παιδιά ήξεραν ότι σ’ αυτό τον περίεργο κάδο βάζουμε μπαταρίες, ελάχιστα όμως χρησιμοποίησαν την λέξη «ανακύκλωση» Μέσα από τη συζήτηση και τους προβληματισμούς που θέσαμε τα παροτρύναμε να σκεφτούν γύρω από το θέμα της ανακύκλωσης, να αποκαλύψουν τις γνώσεις τους και να καταθέσουν τις προσωπικές τους ιδέες αλλά και τους προβληματισμούς τους γύρω από το θέμα. Από κοινού να αποφασίσαμε:

  • να τοποθετήσουμε στο σχολείο και άλλους κάδους ανακύκλωσης, γράφοντας ένα γράμμα στον Δήμαρχο να μας φέρει έναν κάδο έξω από το σχολείο μας.
  • Να μαζεύουμε και να ξεχωρίζουμε τα αντικείμενα που μπορούν να ανακυκλωθούν και να τα συλλέγουμε στους κατάλληλους κάδους.
  • Να κάνουμε διάφορες κατασκευές από επαναχρησιμοποιημένα και άχρηστα υλικά. 
  •  Να εντοπίζουμε τα σήματα της ανακύκλωσης στα διάφορα είδη συσκευασίας.
  • Να ευαισθητοποιήσουμε τους γονείς ώστε και συλλέγουν και αυτοί τα υλικά που μπορούν να ανακυκλωθούν.
  • Να διαβάσουμε παραμύθια και βιβλία σχετικά με το θέμα των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης. 
  • Να δημιουργήσουμε αφίσες και φυλλάδια που θα μοιράσουμε στον κόσμο.
  • Να φωτογραφήσουμε τη γειτονιά μας και τους κάδους με τα σκουπίδια 
  • Να καταθέσουμε τις προτάσεις μας στις τοπικές αρχές
  • Να κάνουμε επίσκεψη στον δήμαρχο του νησιού και να συζητήσουμε το πρόβλημα των σκουπιδιών, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινού μήνες.
  • Να ψάξουμε για κάδους ανακύκλωσης υλικών στην πόλη μας.
  • Να παίξουμε παιχνίδια στον υπολογιστή που σχετίζονται με το θέμα. 

Στην πορεία προέκυψαν πολλές ακόμα δραστηριότητες που θα τις αναρτώ σιγά - σιγά



Αναζήτηση και διευκρίνιση του θέματος.

Ξεκινώντας το πρόγραμμα χρησιμοποιήσαμε τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών. Γράψαμε τη λέξη απορρίμματα σ’ ένα χαρτόνι τη λέξη ανακύκλωση σ’ ένα άλλο και τα παιδιά σκέφτονταν και εξέφραζαν λέξεις που τους έρχονταν στο μυαλό και τις συμπληρώναμε γύρω από τις λέξεις. Θέτουμε κάποιες βοηθητικές ερωτήσεις, όπως:
ü  Τι νομίζετε ότι σημαίνει «Ανακύκλωση»;
ü  Κάνουμε ανακύκλωση στο σπίτι μας;
ü  Που βάζουμε τ’ αντικείμενα που ανακυκλώνονται;
ü  Τι θα έβαζες σ’ ένα κάδο ανακύκλωσης;
ü  Γιατί πιστεύετε ότι είναι σημαντική η ανακύκλωση;
ü  Ποιος παίρνει τα σκουπίδια από τον μπλε κάδο και που πάνε μετά;

Μέσα από αυτά που είπαν τα παιδιά αλλά και μετά από δική μου παρότρυνση σχηματίστηκε ένας αρχικός κατάλογος για αυτά που θα μας απασχολούσαν τον οποίο βέβαια εμπλουτίζαμε και ανατροφοδοτούσαμε κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς.

Τα υποθέματα και οι διαστάσεις του θέματος που θα προσεγγίσουμε , είναι:
*      Τί είναι η Ανακύκλωση;
*      Τι ανακυκλώνουμε;
*      Πώς γίνεται η Ανακύκλωση;
*      Η χρησιμότητα της Ανακύκλωσης
*      Ανακύκλωση και προβλήματα.
*      Ανακύκλωση και υγεία.



Δημιουργούμε Ομάδες Εργασίας

Ø  Ορίζονται 4 ομάδες εργασίας (με κλήρωση, έτσι ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος να επιλεχθούν οι ομάδες, σύμφωνα με τις φιλίες που υπάρχουν, αλλά να δοθούν οι ευκαιρίες να δημιουργούν νέα δεσίματα μέσα στην ομάδα)
Ø  Κάθε ομάδα αναλαμβάνει και ένα υλικό: γυαλί, χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο.
Ø  Οι ομάδες καταγράφονται με τα ονόματα τους  και καθεμιά τους φτιάχνει τον αντίστοιχο κάδο ανακύκλωσης από χαρτόκουτο. Είναι υπεύθυνη για την συλλογή των σωστών υλικών στον κάδο τους καθώς και για το άδειασμα τους στον μεγάλο κάδο ανακύκλωσης του Δήμου.
Ø  Στην διάρκεια του προγράμματος θα αναλαμβάνουν δραστηριότητες ως ομάδες.
Ø  Οι ομάδες που δημιουργήθηκαν είναι οι εξής: J ΑΛΟΥΜΙΝΑΚΙΑ
J ΠΛΑΣΤΙΚΟΥΛΙΔΕΣ
J ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΥΛΗΔΕΣ
J ΓΥΑΛΙΝΟΙ
Ø  Επίσης τα παιδιά, αναλαμβάνουν «Αποστολές», γίνονται ερευνητές (ομαδικά ή ατομικά) και πρέπει να φέρουν σε πέρας κάποιες δραστηριότητες-αποστολές που τους δίνονται, σχετικές πάντα με το θέμα της ανακύκλωσης και εκτός σχολικής αίθουσας. Σ’ αυτή την ενέργεια θα βοηθήσουν πολύ και οι γονείς. 

   (Είναι μια διαδικασία που δοκιμάσαμε πέρσι πρώτη φορά με το Πολιτιστικό πρόγραμμα για τις γειτονιές του νησιού, όπου άρεσε πάρα πολύ στα παιδιά και δουλεύτηκε με τεράστια επιτυχία, όποτε, η δοκιμασμένη συνταγή επαναλαμβάνεται!!)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου